Żuraw przeładunkowy HDS - budowa, rodzaje, zastosowanie

Żuraw przeładunkowy HDSŻuraw przeładunkowy HDS zalicza się do grupy dźwignic, czyli sprzętu służącego do załadunki i rozładunku towarów. Żuraw HDS bardzo szybko zyskał dużą popularność ze względu na szeroki zakres zastosowania w przemyśle budowlanym i transportowym.

Żurawie przeładunkowe HDS są napędzane mechanicznie.

Zastosowanie żurawi HDS

  • na niedużych budowach, gdzie ze względu na małą powierzchnię i ograniczony budżet nie wykorzystuje się sprzętu ciężkiego typu żurawie wieżowe itp.;
  • do rozładunku i przenoszenia materiałów budowlanych na paletach np.: kostki brukowej, cegieł, pustaków, dachówek itp.;
  • do przenoszenia materiałów budowlanych na wyższe kondygnacje;
  • w przemyśle leśnym żurawie HDS są wykorzystywane do załadunku i rozładunku ściętych drzew;
  • do transportu i rozładunku kontenerów morskich;
  • do transportu rozładunku i przeładunku kontenerów przemysłowych magazynowych;
  • do piętrowania kontenerów.

Bardzo często żurawie HDS są montowane na ciągnikach siodłowych w celu usprawnienia usług transportowych i rozładunkowych.

Podział żurawi HDS ze względu na konstrukcyjne dostosowanie do poszczególnych gałęzi przemysłu:

  • ogólnego zastosowania, żurawie, które posiadają sztywno zamontowaną konstrukcję najczęściej na podwoziu pojazdu, ich podnośnik operuje poziomo i obraca się zmieniając wysięg, praca pozioma żurawia polega natomiast na podnoszeniu i opuszczaniu ładunków;
  • żurawie wykorzystywane w przemyśle drzewnym są wyposażone w specjalne chwytaki zamiast standardowego haka;
  • żurawie przeładunkowe, które są montowane tuż za kabiną kierowcy,  służące do usprawnienia pracy firmom transportowym;
  • żurawie przeładunkowe zamontowane w tylnej części pojazdu posiadające skrzynię ładunkową;
  • żurawie przeładunkowe umieszczane w środkowej części pojazdu.

Budowa żurawia HDS

Żurawie HDS składają się z części konstrukcyjnych stałych i zmiennych, które są montowane w zależności od rodzaju prac, do których został dany żuraw przystosowany.

Elementy konstrukcyjne stałe:

  • komplet podpór stabilizujących zarówno żurawia jak i pojazdu, na którym żuraw został zamontowany;
  • podstawa żurawia jest to również element, który zawsze pozostaje niezmienny bez względu na zakres wykonywanych prac;
  • kolumna jest to pionowy element przytwierdzony do podstawy żurawia;
  • regulowany wysięgnik który przenosi ładunki.

Elementy zmienne:

  • system hydrauliczny montowany w podnośnikach HDS stosowanych na budowach i w magazynach z materiałami budowlanymi, który ułatwia i przyspiesza pracę żurawia;
  • hak, dzięki któremu żuraw chwyta i przenosi ładunek;
  • chwytaki wykorzystywane zamiast haku w przemyśle drzewnym.


Podobne:
Wózki widłowe - budowa i rodzaje

Wózki widłowePierwsze wózki widłowe pojawiły się już w latach 20 ubiegłego stulecia za sprawą dwóch znanych firm, które istnieją do dzisiaj. Początkowo funkc

Samochód osobowy - w jaki sposób dobrać właściwe i tanie opony

Wybieranie odpowiednich opon Samochód osobowy - w jaki sposób dobrać właściwe i tanie opony?

Skup samochodów - czy sprzedaż auta do skupu się opłaca?

Skup samochodówCzy sprzedaż auta do skupu samochodów się opłaca? Na to pytanie nie można odpowiedzieć jedno