Co to jest oprogramowanie CRM?

Oprogramowanie CRMOprogramowanie CRM to inaczej zarządzanie relacjami z klientami. Koncepcja ta kładzie nacisk na budowanie długotrwałej więzi z klientem.

Czym jest oprogramowanie CRM?

CRM nie posiada jednoznacznej definicji, jednak wśród nich wymienia się kilka najważniejszych. Jednocześnie jednak oprogramowanie o tejże nazwie obejmuje między innymi metody oraz możliwości Internetu, które pozwalają danej firmie, bądź przedsiębiorstwu wykształcić odpowiednią relację z kontrahentem. Oprogramowanie CRM dodatkowo koncentruje się na potrzebach klienta, a tym samym wykorzystuje dane dotyczące jego preferencji, wymagań oraz zachowań indywidualnych.

Założenia CRM

Oprogramowanie CRM ma przede wszystkim za zadaniem gromadzić, a następnie udostępniać wszystkie możliwe oraz dostępne informacje dotyczące klienta. Dzięki nim z kolei firma może bez problemu spełnić jego oczekiwania i zająć się jak najlepszą obsługą. System ten jest nazywany typem front office, a dodatkowo obsługuje trzy możliwe grupy, które są ukierunkowane odpowiednio pod kątem marketingu, wsparcia technicznego oraz sprzedaży danej oferty.

Oprogramowanie CRM to również założenie automatyzacji zadań, które wchodzą z skład interakcji z klientem. Są to:

  • automatyzacja sprzedaży;
  • automatyzacja marketingu;
  • automatyzacja obsługi klienta.

Automatyzacja sprzedaży gwarantuje w głównej mierze wsparcie procesów biznesowych, które będą odnosić się do sprzedaży zarówno towarów, jak i usług. Pozwala również śledzić informacje o danym kontrahencie. Dane są zawsze dostępne do informacji pracowników, dzięki czemu komponowane zamówienia są jak najbardziej dopasowane do gustu oraz potrzeb klienta. Dzięki automatyzacji sprzedaży można znacznie lepiej poznać kontrahenta i jego wymagania, a jednocześnie przewidzieć prognozy sprzedażowe.

Automatyzacja marketingu z kolei wykorzystuje integrację systemu z założeniem form komunikacji, takich jak media społecznościowe. To z kolei pozwala łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów. Wpływa na poprawę wydajności zespołów oraz jest odpowiedzialny za podział klientów na dane grupy o podobnych zainteresowaniach oraz preferencjach.

Automatyzacja obsługi klienta ma za zadanie usprawnić wszystkie formy komunikacji z klientem, a jednocześnie poprawić relacje na linii kontrahent-przedsiębiorstwo. Oprogramowanie za sprawą automatyzacji umożliwia monitorowanie oraz analizowanie przebiegu rozmów.

Oprogramowanie CRM ma dokonywać wszechstronnych analiz danych o klientach, takie jak analizy lojalności, analizy koszykowe, analizy wartości klientów, a także wielowymiarowe segmentacje kontrahentów. Ich wyniki są z kolei wykorzystywane właśnie w celu automatyzacji zadań operacyjnych.

Rodzaje systemu CRM

System CRM - w najprostszy sposób - można podzielić na trzy rodzaje:

  • interaktywny;
  • operacyjny;
  • analityczny.

Pierwszy z nich jest gwarantem tak zwanego uniezależnienia standardu obsługi klienta od kanały komunikacji. Operacyjny rodzaj oprogramowania CRM jest odpowiedzialny za gromadzenie, a także udostępnianie informacji o kliencie oraz produktach. Za analizę klientów, a także ich zachowań odpowiada ostatni rodzaj CRM - analityczny.

Korzyści oprogramowania CRM

Oprogramowanie CRM posiada wiele korzyści. Wśród nich wymienia się wzrost przychodów oraz zysków, nawiązywanie oraz poprawia relacji handlowych, elastyczność dzięki skalowalności, zwiększoną sprzedaż krzyżową oraz rozszerzoną dla istniejących już klientów, dostępność do informacji, które pozwolą podjąć kluczowe decyzje, lepszą obsługę kontrahentów, a także profilowanie klientów oraz znacząco lepszy marketing docelowy.

Historia oprogramowania CRM

System CRM powstał w latach dziewięćdziesiątych. Można rzec, iż jest młodszym bratem systemów SFA (z ang. Sales Force Automation) z lat osiemdziesiątych oraz CSS (Customer Service Support). Został on stworzony na potrzeby automatyzacji procesów sprzedaży oraz do usprawnienia obsługi serwisowej mającej miejsce już po sprzedaży.

Autor: www.itcenter.pl.

Komentarze

Fanka systemów CRM
Gdyby ktoś z Was kiedykolwiek zastanawiał się nad tym, czy system CRM ma sens - odpowiadam - tak ma! Sama myślałam, że to zbędny wydatek, że ogarnę wszystko różnymi programami darmowymi itd. ale odkąd wypróbowałam to naprawdę nie muszę myśleć o wielu rzeczach. W sumie nawet podstawowe systemy już wiele ułatwiają. Ja korzystam z tego: https://itcube.pl/crm - jest intuicyjny, i w sam raz dla średniego przedsiębiorstw a - nie wiem jak dla innych.
Jan
Ja jestem bardzo zadowolony z tego oprogramowanie. Łatwe w obsłudze.
http://grejtej.pl/
Mariusz
Nie słyszałem wcześniej o tym oprogramowaniu, ale chętnie skorzystam i dowiem się jak z niego korzystać.
http://kotaryprzemyslowe.pl/