Obiektywy, których wybór przestaje być tajemnicą

Aparat fotograficznyProfesjonalni fotografowie nie mają problemu z wyborem aparatu, osprzętu, w tym obiektywów. Amatorzy jednak próbują niemalże wszystkiego, by znaleźć coś, co będzie im w 100% odpowiadało, ale i okaże się pasować do rodzaju wykonywanych najczęściej fotografii. Na miano dylematów zasługują obiektywy. Które i kiedy wybrać? Jak ocenić, czy do zdjęć, które mają być przygotowane, lepiej sprawdzi się obiektyw zmiennoogniskowy czy obiektyw stałoogniskowy?

Na co trzeba zwracać uwagę wybierając obiektyw?

Od wybranego obiektywu zależą efekty końcowe, czyli dobre zdjęcie, pod każdym względem, zarówno uzyskanego kadru, jak i jego jakości. Inne obiektywy sprawdzają się podczas fotografii portretowej, pejzaży, a odmienne, gdy przychodzi chęć uwiecznienia zmagań sportowców. Zanim jednak wybierze się konkretny rodzaj obiektywu, należy poznać podstawowe parametry.

Jednym z nich jest ogniskowa oraz powiązany z nią kąt widzenia. Im krótsza ogniskowa, tym szerszy kadr można uzyskać, a to oznacza, że szerokokątne obiektywy (10-28 mm) sprawdzą się w fotografowaniu krajobrazów i wnętrz. Standardowe, oferujące kąt 35-80 mm, będą odpowiednie do reportaży. Przy portretach, wydarzeniach sportowych i fotografowaniu przyrody, stosuje się teleobiektywy o kącie 100-300 mm. Najmniejszy kąt widzenia - 300-1200 mm - zapewniają superteleobiektywy, wykorzystywane przede wszystkim przez profesjonalistów, do fotografowania przyrody i imprez sportowych.

Niezależnie, czy w grę wchodzą obiektywy do Nikona, czy też innego producenta, muszą być dopasowane do posiadanego sprzętu, jak i planowo wykonywanych fotografii. Jednak ogniskowa czy kąt widzenia to dopiero początek parametrów, na które należy zwracać uwagę.

Obiektyw

Liczy się typ mocowania, który u każdego producenta będzie kwestią indywidualną. Najczęściej obiektywy danej firmy mogą być zakładane tylko do aparatów, które pochodzą od tego samego producenta. Różnice uwidaczniają się ponadto w mechanizmie automatycznego ustawiania ostrości. Jak na tej podstawie zadecydować? Warto zapoznać się z możliwościami modeli aparatów konkretnych producentów. Ocenić dostępne funkcjonalności, przyjrzeć się rodzajom obiektywów. Jeśli przyszłego fotografa interesuje spory wybór, jaki gwarantują chociażby obiektywy do Nikona, jeszcze większe możliwości fotografowania, być może to właśnie ten producent spełni jego oczekiwania.

Stało- czy zmiennoogniskowy?

Obiektyw zmiennoogniskowy, a może stałoogniskowy? Ten pierwszy jest najbardziej uniwersalny i chętnie wybierany, głównie przez fotografów amatorów. Znajdujemy go w asortymencie jako obiektyw typu zoom. Ten typ pozwala na płynną i bezproblemową zmianę długości ogniskowej. Dzieje się to za sprawą zmiany ogniskowej grupy soczewek, przesuwających się wzdłuż osi optycznej obiektywu. Uzyskanie innej perspektywy w krótkim czasie, daje całkiem sporo możliwości względem wykonywanych fotografii.

Wygoda fotografowania, jaką zapewnia obiektyw zmiennoogniskowy, jest niepodważalna. Gdyby postawić na jego przeciwnika - obiektyw stałoogniskowy, ujęcie detalu podczas fotografowania lub dalszej perspektywy, wymagałoby zastosowania kilku różnych obiektów. Przybliżanie się z aparatem do czyjejś twarzy, aby wykonać szczegółowy portret, a fotografowanie z odległości, z możliwością uzyskania podobnych efektów, to skrajnie odmienny komfort wykonywania zdjęć. Poza tym w wielu warunkach, chociażby w plenerze, częsta wymiana obiektywów, staje się również ryzykowna.

Obiektyw zmiennoogniskowy, to jak posiadanie kilku obiektywów w jednym. Poza tym okazja do stworzenia fotografii o kilku efektach, których nie sposób osiągnąć dysponując jedynie obiektywem stałoogniskowym.

Do minusów tego rozwiązania trzeba zaliczyć niższą jakość zdjęć. Do tego dochodzi stosunkowo wysoka cena obiektywów o zmiennej ogniskowej, ponieważ ich konstrukcje są skomplikowane. Do wielu zestawów zawierających body, dołączane są tak zwane obiektywy kitowe. Efektem korzystania z nich może być niestety rozmyty obraz. Decydując się jednak na wysokiej jakości produkty, na przykład obiektywy do Nikona, nie trzeba aż tak znacząco martwić się o to, jak będzie prezentowała się fotografia. Dla amatorów taki zakup zwykle jest zadowalający.

Profesjonaliści, którzy fotografowaniem zarabiają na życie, a jakość ich zdjęć nie może pozostawiać złudzeń, chętniej stawiają na obiektywy stałoogniskowe NIKKOR. Są proste, stosunkowo niedrogie, co najważniejsze jednak, można uzyskać zdjęcia o najwyższej jakości.

Zakup ostateczny

Zarówno obiektyw zmiennoogniskowy, jak i stałoogniskowy, mają swoje zalety i wady. Od tego, co jest fotografowane, w jaki sposób, jakiego rodzaju efekt liczy się najbardziej, zależy, który z nich spełni oczekiwania fotografa. W dużej mierze to również indywidualna kwestia. Za tym faktem przemawiają dwie sprawy. Po pierwsze, przepinanie obiektywów stałoogniskowych, by wykonać różnego rodzaju fotografie, ich noszenie w plecaku, wcale nie musi być uciążliwe. Po drugie, minus określany w formie gorszej jakości zdjęć wykonywanych przy użyciu obiektywu zmiennoogniskowego, daje się najbardziej zauważyć, w przypadku korzystania z obiektywów starszych lub o dużym zakresie ogniskowych. Te najnowsze są coraz bardziej dopracowane i dają szansę na uzyskanie porównywalnych efektów, co korzystając ze "stałek".

Poza wymienionymi parametrami, rozważając zakup konkretnego rodzaju obiektywu, należy mieć na uwadze ilość światła, którą obiektyw przepuszcza do komory aparatu fotograficznego. Jasność podawana jest jako x lub f/x. Im wartość ta jest niższa, tym jaśniejszy jest obiektyw, a to oznacza krótszy czas naświetlania niezbędny, by wykonać zdjęcie, i to naprawdę dobre.

Uwaga skierowana na powyższe parametry, ich dostosowanie do rodzaju fotografii, jakie mają być wykonywane, obiektów, które będą upamiętniane na zdjęciach, pozwala dokonać satysfakcjonującego zakupu.

Komentarze