Zaparowane szyby w aucie? Podpowiadamy, jak rozwiązać problem

Zaparowane szyby w aucieZaniedbując drobiazgi w aucie, narażasz się na przykre niespodzianki zimą. Wiesz na co zwrócić uwagę? Najgorsze, że zaniedbania serwisowe auta, zlekceważone o tej porze roku, zawsze wracają w najmniej odpowiednim momencie. Awaria auta, która trafi się zimą, w mrozie i śniegu, do tych przyjemnych raczej nie należy, zwłaszcza, gdy podróżuje z tobą twoja rodzina.

Najgorsze jest to, że już od jesieni człowiek narzeka, że w samochodzie ciągle parują mi szyby. Zimą robi się jeszcze gorzej, bo para na tych szybach zamarza. Ty skrobiesz, one parują i zamarzają, i tak w kółko. Powinieneś pamiętać, że zeskrobany szron należy dokładnie zebrać z deski rozdzielczej, inaczej się roztopi i niestety, później osiądzie na szybie powtórnie. Możesz też szron rozpuścić i odparować nawiewem na szybę, jednak to trochę trwa, i zanim ruszysz, potrzebujesz kilkunastu minut na ogrzanie szyb.

Jakby było mało, że jesienne i zimowe warunki drogowe dostatecznie utrudniają jazdę.Co gorsza, szyby parują w autach sprawnych mechanicznie, a przyczyny parowania trudno jednoznacznie określić. Wpływ mają na parowanie szyb również czynniki zewnętrze, takie jak wahania temperatury, częste opady deszczu i śniegu, wilgoć w powietrzu.

Jak znaleźć przyczynę parowania szyb w aucie?

Najważniejsze w tym przypadku, to znaleźć przyczynę parowania szyb. Może to być naprawdę błaha rzecz, filtr kabinowy, który nie był wymieniany od lat, ale też gnijące liście i igliwie, które blokują wloty powietrza. To ważne, aby usunąć te pozostałości jesieni. Zresztą, w większości samochodów filtr kabinowy możesz wymienić samodzielnie. Nie jest to czynność skomplikowana, a do wykonania jej wystarczy zwykły śrubokręt. Jedyny problem to ten polegający na zlokalizowaniu filtra. Najczęściej znajduje się na podszybiu, gdzie najpierw należy otworzyć maskę i zdjąć maskownice, albo w kabinie auta, pod schowkiem w na miejscu pasażera. Nowy filtr zakupisz w większości hurtowni motoryzacyjnych. Nie jest też elementem drogim, zapłacisz za niego 30 złotych, aczkolwiek w niektórych modelach aut kosztować może nawet 150 złotych. Usunięcie jesiennych pamiątek to też żadna sztuka. Po prostu, otwierasz maskę i wyjmujesz liście oraz igliwie. Koniecznie o tym pamiętaj, ponieważ liście zalegające wloty do układu wentylacyjnego zaburzają cyrkulację powietrza we wnętrzu auta, a bez właściwej cyrkulacji powietrza szyby na pewno będą parować, a na dodatek, wilgoć jaką utrzymują takie szczątki organiczne może mieć wpływ na powstawanie ognisk korozji. Jeśli liście powodują brak drożności otworów odpływowych, to wówczas po roztopieniu śniegu możesz mieć problem z odprowadzeniem wody, która wleje się otworami układu wentylacyjnego do środka samochodu i zamoczy podzespoły elektroniczne. Koszt wymiany zamoczonego komputera czy radia może być niewspółmierny do szybkiego ruchu ręką, zdejmującej liście z podszybia.

Inną przyczyną parujących szyb w aucie jest zablokowanie jednokierunkowych "klap" wentylatorów, którymi powietrze swobodnie wypływa z kabiny. Należy ich szukać w bagażniku, aby skontrolować, czy poruszają się swobodnie i czy nic ich nie blokuje ani nie zasłania. Warto też sprawdzić inne otwory odpływowe. To ważne, zwłaszcza, gdy woda nie spływa swobodnie, a pozostawiona w zakamarkach może zamarznąć, zwiększając swoją objętość jako lód i uszkadzając elementy nadwozia.

Mycie auta

Zadbaj o czyste szyby od wewnętrznej strony

Zapobiegając parowaniu szyb warto zadbać o czystość szyb od wewnętrznej strony auta. Na zabrudzonej szybie szybko osadza się wilgoć. Należy ją nie tylko dokładnie umyć, ale też zastosować środek chemiczny zapobiegający parowaniu szyb. Na powierzchni zostaje specjalna powłoka, chroniąca przed osadzaniem się pary. Są również specjalne środki do zabezpieczania tapicerki auta przed gromadzeniem się w niej wilgoci, aczkolwiek warto skupić się nad usunięciem tej, która już w pojeździe jest. Auto stojące w garażu warto zostawiać na noc z otwartymi szybami, dzięki czemu zapewnisz dostęp świeżego powietrza do wnętrza, równocześnie warto odkurzyć dokładnie wnętrze samochodu. W aucie warto też postawić pochłaniacz wilgoci, zwierający higroskopijne kryształy soli, które wyciągają nadmiar wilgoci z powietrza i zamieniają je w roztwór soli.

Domowe sposoby na pozbycie się wilgoci z auta

Ciekawym rozwiązaniem jest postawienie w aucie pudełka z solą, która pochłonie wilgoć i pomoże pozbyć się nieprzyjemnych zapachów. Warto dokładnie przejrzeć uszczelki drzwi i klapy bagażnika, bo może przez zużyte elementy wilgoć dostaje się do środka. Na zimę warto zainwestować w gumowe dywaniki, zastępując nimi te welurowe. Łatwiej z nich pozbyć się nadmiaru wody, wnoszonej na butach i w przemoczonym ubraniu. Dywaniki welurowe zdecydowanie bardziej wilgoć chłoną.

Prawidłowa wentylacja

Nieodpowiednia wentylacja to częsta kolejna przyczyna parowania szyb. Niekoniecznie oznacza to zapchane kanały wentylacyjne. Niekiedy użytkownicy samochodów wyposażonych w klimatyzację nie używają jej zimową porą, co jest dużym błędem, ponieważ pracująca klimatyzacja pozwala na to, aby do auta dostawało się osuszone powietrze. Warto pamiętać o tym, że klimatyzacja pracująca zimową chroni sprężarkę przed awariami, zapewnia jej bieżące smarowanie olejem, zapobiega jego osadzaniu w przewodach i elementach instalacji. W autach, które nie mają klimatyzacji należy używać nawiewu w obiegu zewnętrznym, dzięki czemu do kabiny trafia świeże powietrze.

Awaria nagrzewnicy

Czasem zaparowane szyby świadczą o usterkach, jak choćby o awarii czy uszkodzeniu nagrzewnicy. Towarzyszy temu słodkawy zapach, tłusty nalot na szybach a w zbiorniczku wyrównawczym zaczyna ubywać płynu chłodniczego. Nagrzewnica to wymiennik ciepła, które pochodzi z płynu układu chłodniczego z powietrzem przez nią przepływającym. Po latach używania pojawiają się w niej nieszczelności, które mogą powodować problem z zaparowanymi szybami. Niekiedy wyciek z parownicy jest tak umiejscowiony, że tworzy zawilgocenie w aucie, na podłodze. Zawilgocenie następnie odparowuje, tworząc film z pary na szybach. W większości wypadków, w chwili, gdy mamy do czynienia z awarią nagrzewnicy, należy ją wymienić na nową.

Artykuł przygotował Autoserwis Fast-Trans kuta-autoserwis.pl z Poznania specjalizujący się w pomocy drogowej i naprawie aut.

Komentarze